Onze school

Op basisschool De Bergtop gaan we van de basis naar de top, in kennis en geloof!

Primair onderwijs op islamitische grondslag, gericht op groei, verwondering en verbondenheid

Inleiding

Basisschool De Bergtop is meer dan een school: het is een veilige leer- en leefgemeenschap waarin kinderen worden begeleid op hun weg naar persoonlijke, sociale en spirituele groei. Geïnspireerd door islamitische waarden en hedendaagse onderwijskundige inzichten, bouwen we aan een stevige basis voor het leven.

De naam De Bergtop symboliseert onze ambitie: elk kind helpen klimmen naar zijn of haar eigen top, stap voor stap — met vertrouwen, doorzettingsvermogen en begeleiding. Die tocht vraagt om kennis, karakter, verbondenheid en geloof. Ons onderwijs biedt het kompas, de begeleiding én de rustplek onderweg.


Islamitische Identiteit en Geloofsontwikkeling

Op De Bergtop is de islamitische identiteit geen losstaand vak of afzonderlijk moment in de week. Het vormt het fundament van waaruit wij denken, handelen en onderwijzen. Alles wat we doen is doordrenkt met islamitische waarden en het bewustzijn dat onderwijs een amanah (toevertrouwde verantwoordelijkheid) is. Wij begeleiden kinderen bij het ontwikkelen van een liefdevolle, bewuste en respectvolle relatie met Allah ﷻ, met zichzelf, en met de wereld om hen heen.

Onze school is een plek waar het geloof voelbaar en zichtbaar is in het dagelijks leven. We geven kinderen de ruimte om vanuit hun hart verbinding te maken met de kern van de islam: het zoeken naar kennis, het tonen van goed gedrag (adab), en het leven in overgave en dankbaarheid.

In de praktijk betekent dit:

  • Dagelijkse ruimte voor geloofsbeleving: We beginnen de dag met een Surah en/of een du’a, nemen de tijd voor gebed (salaah), lezen uit de Koran, luisteren naar verhalen en bespreken islamitische waarden op een manier die past bij de leeftijd van het kind.
  • Adab in de praktijk: Goed gedrag is niet alleen iets wat we uitleggen, maar vooral iets wat we samen oefenen. Hoe begroet je een ander? Hoe spreek je met respect? Hoe toon je dankbaarheid, geduld of eerlijkheid? Dit zijn dagelijkse leermomenten waarin adab de basis vormt voor omgang met jezelf en met anderen.
  • Godsdienst- en Koranlessen in alle groepen: Op De Bergtop vormt de islam niet alleen de identiteit van onze school, maar ook een belangrijk onderdeel van het lesaanbod. In onze godsdienst- en koranlessen begeleiden we kinderen stap voor stap in het verdiepen van hun geloofskennis, het begrijpen van de Koran en het ontwikkelen van islamitisch bewustzijn (taqwa). De lessen zijn afgestemd op de leeftijd, belevingswereld en ontwikkeling van elk kind.
  • Islamitische feesten: Op De Bergtop maken de islamitische feestdagen een betekenisvol onderdeel uit van ons schoolleven. Deze momenten zijn niet alleen feestelijk, maar ook leerzaam, verbindend en spiritueel verdiepend. We zien het vieren van islamitische feesten als een kans om geloof te beleven, tradities te eren en kinderen te verbinden met hun islamitische identiteit én met elkaar.

We streven ernaar dat kinderen niet alleen kennis van het geloof opdoen, maar ook leren hoe ze die kennis kunnen toepassen in hun dagelijks leven – met hun hart, hun woorden en hun daden.

“En zeg: Mijn Heer, vermeerder mijn kennis.”
(Soera Taha 20:114)

“En Wij hebben jou slechts als barmhartigheid voor de werelden gezonden.”
(Soera Al-Anbiyaa 21:107)

Zo groeien kinderen op in balans: met kennis van de wereld én kennis van hun geloof. Ze leren hun talenten te gebruiken met een zuivere intentie, ontwikkelen een sterk moreel kompas en bouwen aan een identiteit die geworteld is in spiritualiteit, liefde en verantwoordelijkheid.

Bij De Bergtop is islamitisch onderwijs geen vorm, maar een leefstijl. En leren is daarbij niet alleen voorbereiding op een beroep, maar een vorm van ibadah – een daad van aanbidding.


Aandacht voor Verschillen: Ieder Kind Zijn Eigen Route

Op De Bergtop erkennen we dat elk kind uniek is met eigen talenten, dromen en behoeften. Goed onderwijs betekent niet alleen kennis overdragen, maar ook écht kijken naar het kind: wie is het, wat heeft het nodig en hoe kan het zich op zijn eigen manier ontwikkelen?

In een omgeving waarin kinderen zich gehoord en begrepen voelen, durven ze zichzelf te zijn en groeien ze met zelfvertrouwen. Dit vraagt om onderwijs dat niet uitgaat van een standaardaanpak, maar oog heeft voor individuele verschillen. Sommige kinderen hebben extra uitdaging nodig, anderen juist meer ondersteuning. Door aan te sluiten bij hun behoeften kunnen ze zich optimaal ontwikkelen – zowel op intellectueel als sociaal-emotioneel vlak.

  • We stemmen lesaanbod af op verschillende leerstijlen: visueel, auditief, praktisch, reflectief
  • We bieden extra ondersteuning of verrijking waar nodig
  • We hanteren het uitgangspunt: gelijke kansen door ongelijk onderwijs

“Allah belast geen ziel boven haar vermogen.”
(Soera Al-Baqarah 2:286)

Kinderen worden niet afgerekend op wat ze (nog) niet kunnen, maar aangemoedigd in wat ze wél aankunnen — en geholpen waar nodig.


Leren vanuit Verwondering en leren door te doen!

Kinderen ontdekken de wereld stap voor stap. Hun ontwikkeling verloopt in fasen, en bij elke fase hoort een eigen manier van leren. Vanaf de geboorte tot in de lagere schooljaren speelt verwondering een centrale rol: het openstaan voor het nieuwe, het onverwachte, het onbekende. Zintuigen zijn daarbij essentieel – ze vormen het eerste en meest natuurlijke middel waarmee kinderen de wereld begrijpen, interpreteren en betekenis geven aan hun ervaringen.

Op basisschool De Bergtop sluiten we aan op deze natuurlijke manier van leren. Niet ieder kind leert door stil te zitten en te luisteren. Veel kinderen hebben juist behoefte aan bewegen, ontdekken, voelen en ervaren. Daarom geloven wij dat goed onderwijs moet aansluiten bij de aangeboren nieuwsgierigheid van kinderen. Door ruimte te geven aan actief en ervaringsgericht leren, groeit niet alleen hun kennis, maar ook hun motivatie, zelfvertrouwen en plezier.

Wanneer kinderen met hun handen en hoofd tegelijk leren, beklijft de kennis beter. Of het nu gaat om rekenen met blokken, taal ontdekken via gesprekken en verhalen, of natuur en techniek verkennen door te experimenteren – leren wordt betekenisvoller als het verbonden is met de echte wereld. Beweging, zintuiglijke ervaringen en creativiteit maken leren tastbaar en levendig.

Deze manier van onderwijs stimuleert bovendien belangrijke vaardigheden zoals samenwerken, kritisch denken en creatief problemen oplossen. Kinderen mogen fouten maken, vragen stellen, dingen uitproberen en leren in hun eigen tempo. Zo groeien ze niet alleen cognitief, maar ook sociaal en emotioneel.

Een school waar kinderen niet de hele dag stil hoeven te zitten, maar waar ruimte is voor beweging, spel en praktijkervaring, zorgt voor betrokken en gemotiveerde leerlingen. Want leren doe je niet alleen uit boeken – leren doe je door te doen.

Op De Bergtop bieden we actief, betekenisvol en ervaringsgericht onderwijs:

  • We werken met onderzoekende en samenwerkende werkvormen
  • Leren gebeurt ook via beweging, zintuigen en creatieve expressie
  • Kinderen krijgen de ruimte om te verkennen, na te denken en toe te passen

Zoals in de Koran staat:

“Voorwaar, in de schepping van de hemelen en de aarde en de afwisseling van de nacht en de dag zijn zeker tekenen voor mensen met verstand.”
(Soera Ali ‘Imran 3:190)

Zo wordt leren geen verplichting, maar een avontuur.


Sterk in Taal en Woordenschat

De beheersing van de Nederlandse taal is essentieel voor succes op school en in de samenleving. Op De Bergtop besteden we daarom structureel en doelgericht aandacht aan woordenschatontwikkeling, begrijpend lezen en taalvaardigheid. Taal wordt gezien als een sleutel: tot leren, tot contact met anderen én tot het begrijpen van de wereld.

  • We integreren rijk taalaanbod in alle vakken
  • We werken met visuele en contextuele ondersteuning voor moeilijke begrippen
  • We zetten extra in op taalondersteuning voor kinderen met een taalachterstand of NT2-achtergrond

“Hij (Allah) heeft de mens geleerd zich uit te drukken.”
(Soera Ar-Rahman 55:4)

Ook de islamitische vorming draagt bij aan taal: via verhalen, soera’s, morele begrippen en het leren duiden van religieuze teksten.


Burgerschap en Samenleven

Op De Bergtop leiden we kinderen op tot actieve, verantwoordelijke burgers die met vertrouwen en compassie bijdragen aan een rechtvaardige en inclusieve samenleving. Onze benadering van burgerschapsvorming is diepgeworteld in de islamitische waarden van rechtvaardigheid (‘adl), verantwoordelijkheid (amanah) en broederschap en solidariteit (ukhuwah).

Wij geloven dat burgerschap niet begint met abstracte theorie, maar met hoe je met jezelf, anderen en de wereld omgaat – elke dag opnieuw, op school, thuis en in de samenleving.

Leren in relatie – met jezelf, de ander en Allah ﷻ

In onze lessen leren kinderen wat het betekent om respectvol te leven, verantwoordelijkheid te nemen en zorg te dragen voor elkaar. Ze ontdekken dat ieder mens waardevol is en dat verschillen in achtergrond, cultuur of religie geen obstakel zijn, maar juist een bron van verrijking en wederzijds begrip.

  • Lessen in respect, samenwerken, zorgen voor elkaar
  • Praktische projecten gericht op maatschappelijke betrokkenheid
  • Aandacht voor diversiteit binnen en buiten de islamitische gemeenschap

“En help elkaar in het goede en in godsvrucht.”
(Soera Al-Ma’ida 5:2)


Veiligheid, Structuur en Pedagogisch Klimaat

Een veilige en warme leeromgeving zijn essentieel. Een leeromgeving die aansluit bij de opvoeding thuis. Het kind hoeft niet voortdurend te schakelen tussen verschillende verwachtingen, maar kan op een natuurlijke manier groeien in een omgeving die herkenbaar en ondersteunend is. Ouders en school werken samen aan de vorming van het kind.

Kinderen moeten weten dat ze ertoe doen, dat hun stem telt en dat ze fouten mogen maken om te leren. Een school waar respect, betrokkenheid en persoonlijke aandacht centraal staan, legt de basis voor gelukkige, nieuwsgierige en veerkrachtige leerlingen.

Op De Bergtop werken wij vanuit een warme, duidelijke pedagogiek: respectvol, barmhartig, begrenzend en stimulerend.

  • We bouwen aan positieve relaties tussen kind, leraar en ouder
  • We stimuleren zelfvertrouwen en zelfreflectie
  • We werken met rituelen, rustmomenten en heldere regels

De school is een plek waar kinderen fouten mogen maken, opnieuw mogen proberen en leren om verantwoordelijkheid te nemen.


Zingeving en Spirituele Vorming

Kinderen leren bij ons niet alleen feiten, maar ook betekenis geven aan wat zij leren, ervaren en voelen. Op De Bergtop is ruimte voor grote vragen:
Wie ben ik? Wat is mijn doel? Wat is goed handelen?

“Voorwaar, met het gedenken van Allah worden de harten gerustgesteld.”
(Soera Ar-Ra’d 13:28)

Via stille momenten, gesprekken, reflecties en verhalen helpen we kinderen richting te vinden — in hun keuzes, hun karakter en hun toekomst.


Samen met Ouders: De Klim Maak Je Niet Alleen

Op De Bergtop werken wij nauw samen met ouders. Ouders zijn de eerste opvoeders, wij zijn de onderwijskundige gidsen. Samen ondersteunen we de ontwikkeling van het kind in geloof, gedrag en leerhouding.

  • Regelmatig contact over voortgang, gedrag en welbevinden
  • Ouderavonden en betrokkenheid bij vieringen, projecten en activiteiten
  • Ondersteuning van thuisomgeving, vooral bij taal, geloofsopvoeding en leerhouding

Klaar voor de Wereld

De Bergtop is verankerd in de Nederlandse samenleving. Wij bereiden onze leerlingen voor op een toekomst waarin zij stevig in hun schoenen staan: trots op hun identiteit, vaardig in taal en kritisch in denken.

Onze leerlingen leren:

  • Nederlands beheersen op hoog niveau
  • Zichzelf representeren in uiteenlopende situaties
  • Bewust kiezen vanuit geloof én burgerschap

Slot: Elk Kind Klimt op Zijn Eigen Manier

Op basisschool De Bergtop is het doel helder: ieder kind begeleiden op zijn of haar weg naar de top. Die top is voor elk kind anders, maar de route ernaartoe vraagt altijd om dezelfde dingen: geloof, inspanning, begeleiding, vertrouwen en liefde voor kennis.

Wij bieden een stevige basis: islamitisch geïnspireerd, pedagogisch sterk, didactisch onderbouwd, taalrijk, inclusief en betekenisvol. Samen beklimmen we de berg — stap voor stap.